Din personliga tacksamhetsdagbok by Victoria Särvegård

Din personliga tacksamhetsdagbok


PS! Går du med i
Utmattningen Academy får du tillgång till min digitala tacksamhetsdagbok kostnadsfritt (värde 89 kr)

Innehåller bl.a:
- Enkla och konkreta tips på hur du kommer igång!
- Hur du gör för att få in mer tacksamhet, meningsfullhet och glädje i ditt liv
- Hälsovinsterna med att skriva tacksamhetsdagbok
- Dagboken är framtagen som en 66 dagars-kalender för att hjälpa dig att stanna upp och reflektera över dagen

Så köper du e-boken

Tryck på köp eller få tillgång-knappen högst upp på den här sidan så hämtar du hem din personliga tacksamhetsdagbok genom ett snabbt och enkelt klick.

Digital tacksamhetsdagbok

Tacksamhetsdagbok i PDF-format (utskriftsbar) som du kan fylla i digitalt och har åtkomst till vart du än befinner dig. Anpassad för både mobil, iPad och dator. 

Smidig att återanvända

Ett hållbart alternativ som går att återanvända och fylla i (eller skriva ut) på nytt. 

Ett kraftfullt verktyg

Ett kraftfullt verktyg som är framtagen som en 66 dagars-kalender (då det i genomsnitt tar 66 dagar att skapa en ny vana). Den här dagboken ger dig rätt förutsättningar och hjälper dig att stanna upp, lyssna inåt och reflektera över dagen.

Så fångar du guldkornen i en stressad vardag

När vi rusar igenom livet och är mitt uppe i stressen eller har drabbats av en utmattning kan det vara svårt att känna tacksamhet. När kroppen går på högvarv eller befinner sig i en utmattningsprocess kan det vara otroligt tufft att se ljuset eller hitta något som är positivt med sin tillvaro. 

Det är lätt att man fastnar i en ond spiral som kan vara svår att bryta. Risken är stor att vi börjar uppmärksamma allt som inte fungerar och som vi stör oss på. En dålig dag känns plötsligt som ett dåligt liv och vi fastnar i ett negativt tankemönster: ”Jag kommer aldrig ta mig ur det här” eller ”Min ork kommer aldrig att komma tillbaka”. När livet överskuggas av dessa tankar blir de tillslut sanningar. Vilket gör att vi börjar agera och leva utifrån dem. Det kan resultera i att vi fastnar i offerrollen, blir bittra eller mår sämre än vad vi egentligen behöver göra. 

Att ha ett tacksamt förhållningssätt till livet handlar inte om att vi ska uppskatta allting som vi har utsatts för i livet. Det finns många saker som vi inte kan ändra på och som är otroligt svåra att vara tacksamma för. Men att skriva tacksamhetsdagbok är ett sätt att uppmärksamma det som är bra och fungerar. De små guldkornen som förgyller tillvaron och ger oss ljusglimtar i livet. Oavsett om du är stressad eller utmattad så finns det studier som visar på att det är bra för hälsan att regelbundet uttrycka och utöva tacksamhet. Att skriva tacksamhetsdagbok är ett kraftfullt och värdefullt verktyg att använda sig av.

I en tid där vi dagligen översköljs med intryck och duschar i "måsten", behöver vi skapa metoder för att stanna upp och ge oss själv utrymme för reflektion. Att skriva ner vad du är tacksam för och blicka tillbaka på dagen är ett sätt att skapa "stoppskyltar" i vårt liv. Det hjälper oss att stanna upp så att vi kan fånga ögonblicken och se vad vi har runt omkring oss (och det gör vi inte när vi springer igenom livet). När du övar dig i att vara tacksam transformeras inte bara du, utan det spiller över och påverkar alla delar i ditt liv.

Ps. Tryck på köp eller få tillgång-knappen högst upp på den här sidan så hämtar du hem din personliga tacksamhetsdagbok som du kan börja använda redan idag!

Häng med mig online!

Där jag delar med mig av stresshanteringsverktyg, inspiration, tips och stärkande budskap inom stress, prestation, utmattnings- och återhämtningsområdet.